Gunakan browser Mozilla Firefox atau Google Chrome untuk tatapan lengkap

Sabtu, April 23, 2011

Kem Kesihatan - KRT Taman Intan

Klinik Kesihatan Bakar Arang telah mengadakan pemeriksaan kesihatan dan ceramah kesihatan untuk penduduk Taman Intan pada :

   Tarikh :          Sabtu 23 April 2011
   Masa :            8.30 pagi hingga 12.00 tengah hari
   Lokasi :          Dewan Seri Intan, Taman Intan, Sungai Petani

Program tersebut adalah anjuran Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Taman Intan dan ia adalah program tahunan yang bertujuan memberikan khidmat pemeriksaan kesihatan kepada masyarakat tempatan secara percuma dan memberi pengetahuan dengan mengadakan ceramah berkaitan.

Satu persembahan senaman dibuat oleh kumpulan Wai Tan Kung Taman Intan. Senaman ini diamalkan oleh kaum Cina dan telah bermula di Taman Intan lebih dari 12 tahun lalu. Kini ianya disertai juga oleh kaum Melayu. Ia diadakan setiap pagi kecuali hari Sabtu.

Selain dari pemeriksaan kesihatan, Klinik Kesihatan Bakar Arang juga telah menyampaikan dua ceramah :
  • Pemakanan Sihat - oleh Dr Nor Azah Binti Mohamad Nawi
  • Makanan untuk pesakit Diabetik - oleh Pegawai Zat Makanan
Disamping itu satu ceramah yang disampaikan oleh Puan Soroja dari Prostanita Sungai Petani bertajuk 'HIV dan Aids'.  PROSTANITA adalah kumpulan NGO dibawah UNICEF dan Kementerian Kesihatan bertujuan memberi pendidikan kepada kaum ibu dan wanita dari kumpulan berpendapatan rendah dengan ilmu dan kemahiran untuk menampung dan menyokong mereka dan anak anak dari HIV dan Aids.

Sambutan untuk program tersebut adalah menggalakkan walaupun ujian pap smear kurang penyertaan. Ini mungkin kerana tempat yang disediakan kurang selesa dan kaum wanita lebih selesa yakin membuat ujian di klinik kesihatan yang jaraknya tidak sampai 1km. Pada sessi ceramah banyak soalan dan pertanyaan yang dikemukakan terutama tentang diet dan penyakit diabetik.