Gunakan browser Mozilla Firefox atau Google Chrome untuk tatapan lengkap

Khamis, Disember 08, 2011

Penjagaan Kaki untuk Pesakit Diabetes

Panel Penasihat Klinik Kesihatan Bakar Arang mengadakan lawatan sambil belajar ke Klinik Kesihatan Bandar Tasek Mutiara, Simpang Empat, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang pada Khamis 08 Disember 2011. Rombongan bertolak dari Klinik Kesihatan Bakar Arang Sungai Petani pada jam 0830 pagi menaiki dua unit van dan tiba di klinik Kesihatan Bandar Tasek Mutiara pada jam 09.40 pagi.

Rombongan lawatan diketuai oleh Pengerusi panel penasihat En Ibrahim A'Kasah dan Timbalan Pengerusi Dr. Shahid Pervez.

Kedatangan kami disambut mesra oleh staf Klinik Kesihatan Bandar Tasek Mutiara yang di ketuai oleh Dr. Kang dan Dr. Tan. Selepas ucapan aluan oleh Dr Kang kami dijamu dengan sarapan pagi. Seterusnya kumpulan rombongan di pecahkan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan terdiri daripada staf klinik kesihatan dan satu lagi adalah ahli awam panel penasihat

Aturcara :

  1. Ceramah : Penjagaan Kaki untuk Pesakit Diabetic
  2. Demonstrasi Penjagaan Kaki 
  3. Senaman Kaki
  4. Pemeriksaan Kaki

Tiba di Klinik Kesihatan Bandar Tasek Mutiara
Ucapan oleh Dr Tan Hooi Shyuan
Ceramah Penjagaan Kaki - MA Mat Zaki Salleh
Demonstrasi Pedicure - cara penjagaan kaki
Salah satu senaman untuk kaki: SN Kana
Taklimat Pemeriksaan Kaki : Dr Tan Hooi Shyuan
Cara pemeriksaan dilakukan
Jamuan makan tengah hari
Cenderhati dari Klinik Kesihatan Bandar Tasek Mutiara
Untuk Kenangan
Singgah di Kedai Jeruk Pak Ali,  Simpang Empat


Lawatan Sampingan

Dalam perjalanan pulang, rombongan singgah di pejabat pencetakan akhbar Utusan Malaysia dan Kosmo di Seberang Jaya. Ini bertujuan memberikan pendedahan dan pengetahuan tentang operasi penetakkan akhbar tersebut.

Rombongan diberi taklimat tentang sejarah dan operasi penerbitan akhbar utusan oleh En Hisyamuddin Mohd Mokhtar yang juga ahli panel penasihat Klinik Kesihatan Bakar Arang. Seterusnya rombongan dibawa melawat sekitar mesin cetakan.

Pejabat Utusan Malaysia Cawangan Utara
Presentation mengenai Utusan Malaysia
Mesin cetakan
membaca sisipan akhbar esok ....
Lobby Utama Pejabat Utusan Malaysia
Panel Penasihat Klinik Kesihatan Bakar Arang mengucapkan ribuan terima kasih kepada staf dan kakitangan Klinik Kesihatan Bandar Tasek Mutiara, Simpang Empat, Seberang Perai Selatan keatas kesudian menerima lawatan ini. Segala penerangan, ceramah, demonstrasi dan latihan yang diberikan ternyata amat berguna kepada kedua dua kumpulan pelawat. Kerjasama, kemesraan dan layanan yang diberikan akan dikenang.

Panel penasihat juga mengucapkan terima kasih kepada Utusan Malaysia Cawangan Utara yang mengizinkan rombongan panel penasihat membuat lawatan. Walau pun tidak dapat melihat proses pencetakan dilakukan, ceramah dan penerangan yang disampaikan berserta lawatan ke kawasan pencetakan memberikan pengetahuan dan pengalaman berharga kepada peserta.